דף הבית יצירת קשר
 
 
 
המילה צ'י מורכבת משתי דיאגרמות שונות : האחת הינה גרגר אורז והשנייה הם האדים הנפלטים מבישולו של גרגר זה. מכאן ניתן להבין שהצ'י הוא כמו גרגר אורז חבוי בתוך גופנו וברגע שנבשל אותו תיפלט אנרגיה. אנרגיה גופנית זו נמצאת אצל כל אחד מאיתנו והיא ניתנת לפיתוח כמו אצל נזירי הקונג פו. בקונג פו מפתח המתאמן את הצ'י ע"י תרגול פיזי בטכניקות שונות ומעביר את הצ'י בגוף עם נשימה

הצ'י גונג המילה צ'י מורכבת משתי דיאגרמות שונות : האחת הינה גרגר אורז והשנייה הם האדים הנפלטים מבישולו של גרגר זה. מכאן ניתן להבין שהצ'י הוא כמו גרגר אורז חבוי בתוך גופנו וברגע שנבשל אותו תיפלט אנרגיה. אנרגיה גופנית זו נמצאת אצל כל אחד מאיתנו והיא ניתנת לפיתוח כמו אצל נזירי הקונג פו. בקונג פו מפתח המתאמן את הצ'י ע"י תרגול פיזי בטכניקות שונות ומעביר את הצ'י בגוף עם נשימה. למעשה הנשימה היא המנוע שמניע את הצ'י בגוף. צ'י בכלל נחשב גם כאנרגיית היקום ונמצא בכל עצם ובכל מקום. ישנם סוגים רבים ושונים של צ'י, אולם אנו לוחמי הקונג פו משתמשים בצ'י שבגופנו על מנת לשפר את איכות חיינו ובריאותינו ע"י הזרמת הצ'י בגוף דרך תרגילי צ'י גונג שונים סטטיים ודינאמיים כאחד היוצרים זרימה אחידה ותקינה בגוף דרך המריאדנים השונים וע"י כך פותחים חסימות אנרגטיות ומשחררים מתיחות, כאב, תקיעות, מתח ולחצים שונים אחרים הנגרמים לרוב כתוצאה ממצב נפשי לקוי או חוסר/עודף אנרגטי כלשהו בגוף. בעזרת תרגילים אלו של צ'י גונג רך אנו לומדים לרפא את עצמנו ולאפשר אריכות ימים. הצ'י גונג הקשה של הקונג פו שונה מהצ'י גונג הרך ומתבצע בשני אופנים עיקריים : הקשחת האזור שבו אנו מכים או חובטים. לדוגמה : אגרוף ברזל, יד חרב, ראש ברזל, מרפק ברזל, אמת ברזל, ברך ברזל, אצבעות ברזל, שוק ברזל. כל אלו הינם מורכבים מהקשחה של האזור של האזור שאיתו אנו מכים וע"י מכות נשנות וחוזרות בחפצים שונים נוצרים שברים מיקרוסקופיים קטנים בעצמות והעצם מתחילה להתגרם ולגדול וכל התאים שנפגעו ברקמות של העצם מתים והרגישות נעלמת. אוסף של תאים מתים הופכים להיות מעין יבלת קשה בעלת שכבות רבות העוטפת את העצם וממשיכה עד החלק החיצוני של העור וגדלה עם השנים עד שהופכת להיות יבלת קשה חסרת רגישות ובזמן המכה כאשר פוגעת במטרה, הלוחם אינו מרגיש כאב באזור זה והאזור עצמו הופך להיות קשה כאבן או ברזל ואז בזמן הלחימה המכה לעבר היריב נהיית קטלנית ועוצמתית. אין זה מספיק להקשיח אזור כזה או אחר בלבד, כי הכוח המניע את האגרוף או הבעיטה מגיע מהאזור המרכזי בגוף שנקרא "דאנטיין (ביפנית טנדן) הממוקם כשלוש אצבעות מתחת לטבור וממרכז אנרגיה זה מעביר לוחם הקונג פו את העוצמה והכוח המניע את אותו איבר שאיתו השתמש כדי להכות או לבלום את היריב. אנרגיה אדירה זו שתגדל ע"י תנועות חוזרות ונשנות של שנים המשפרות את הטכניקה ומביאות אותה למצב של מהירות ועוצמה אדירה (בעיטה או אגרוף כלשהו) ובעזרת הקשחת האזור שאיתו אנו נפגע יוכל הנזיר הלוחם לייצר מכה הרסנית שיכולה לגרום לנכות או למוות מיידי של היריב. היכולת של המתאמן לספוג מכה באזורים שונים בגופו וע"י העברת האנרגיה הפנימית לאזור זה האזור נהייה קשיח ובלתי ניתן לחדירה או פגיעה כשכוח אדיר נלחץ על אותו אזור (בטן למשל) הוא מתקשה כך שבעצם גם אם אותו לוחם/נזיר יחטוף באזור זה מכה, המכה תיעצר כאילו נעצרה בקיר. ברמה גבוהה ושליטה אמיתית בצ'י גונג המאסטר בצ'י גונג מסוגל להעביר אנרגיה לאזורים שונים בגופו במהירות שיא וליצוא התנגדות מוחלטת עד כמה שהוא יכול כנגד מכות שונות שתוקפות את גופו. במידה והוא לא מצליח להתחמק/לבלום/להסיט את המכה הוא יוכל לספוג אותה ללא פגע מאחר וגופו ייצר התנגדות פנימית למכה עצמה. ניתן לראות בתמונות דוגמאות שונות של הדגמות צ'י גונג ברמות גבוהות של מומחי הצ'י גונג השונים. להבנת המשמעות של צ'י גונג מבחינת לחימה ותרגול ניתן הסבר קצר על אגרוף ברזל והתהליך ליצירת צ'י גונג זה. חשוב שהזרמה של צ'י בגוף אין בה כדי לייצר יכולת לחימה אמיתית אם אדם יקשיח אזור מסוים ללא לימוד קונג פו והקשחת אותו אזור. אגרוף ברזל : כל יום יכה המתאמן באגרופו ספר טלפונים שיחובר לקיר או עץ ויכה מאות פעמים בכל יד עד שהעור יאדים ויתחיל מעט לשרוף. כך במשך חודש ימים עד שלבסוף תיווצר יבלת קטנה והעור יפסיק להאדים או להיפצע ממאות המכות היומיות (500-1000 מכות ביום לכל יד). אותו דבר אפשר לעשות ע"י הנחת מגבת או בד על האדמה ויכה באדמה מספר חודשים. המכות לא צריכות להיות חזקות מאוד, אבל שוקעות ומדויקות כך שהאנרגיה תמשיך ממנו והלאה. לאחר מספר חודשים ייקח המתאמן לוח עץ ויכה באותו אופן על הלוח תוך שימוש במנחים (עמידות, ישיבות וכו') שונים של קונג פו וימשיך להכות במשך מספר חודשים (חצי שנה עד שנה) עד אשר פרקי אצבעותיו יתחזקו ו-8 יבלות יצוצו במעטפת החיצונית של העור סביב המפרקים שאיתם הכה וכך ימשיך מדי יום, לפחות 1000 פעם בכל יד בעקביות, בנחישות ובשילוב עם שאר תרגול יומיומי של קונג פו. נזיר בשאולין ישקיע לפחות שעתיים ביום בלימוד צ'י גונג מסוג זה מתוך 8 שעות האימונים שהוא מבצע מדי יום. כעבור שנה או שנתיים בהתאם להתקדמותו ועוצמת מכתו ייקח משטח אבן ויניח אותו על מצע רך כגון אדמה או מספר מגבות וימשיך להכות שנה נוספת באותו אופן. לאחר שנתיים-שלוש של מינימום 1000 אגרופים כל יום בכל יום, יחליף המתאמן את משטח האבן בלוח ברזל ובשילוב עם אימוני הקונג פו שיפרו את יכולת הקרב והלחימה, המהירות והעוצמה, סיבולת לב-ריאה וחישול גופני ורוחני. המתאמן יכה על לוח הברזל עוד כ-7 שנים במקביל עם תרגול הקונג פו עד שיהפוך מאסטר באגרוף ברזל. חשוב להבין, שללמוד אגרוף ברזל לא מתחילים בגיל מוקדם מדי כדי שלא ייווצר עיוות ועיכוב בגדילה הטבעית של הילד, ולכן תרגול שיטה זו תתחיל בגיל הנערות שכף היד הגיעה לגודלה המלא. כעבור 10 שנים של תרגול מסוג זה תוך שימוש בשמנים טבעיים מדי יום להזנה ולשמירה על העור וגמישותו סביב האזור הפגוע(היבלת שנוצרת) ושימוש נוסף בדיטדהגיאו (יין עצמות) – תמצית נוזלית שמטרתה לאחות ולרפא נזקים שנגרמים לעצם. כך ברבות השנים המאסטר לאגרוף הברזל יהיה בעל 8 יבלות ענקיות : 2 בכל אצבע במפרקים האצבעות הנראות כמו מום על גב כף ידו של אגרוף הברזל. היתרון הברור באגרוף ברזל היא היכולת הלחימתית אולם החיסרון היא החיצוניות המכוערת הנוצרת כתוצאה מתרגול זה והמהווה עדות מוכחת להיותו של האדם בעל יכולת נדירה מסוג זה והמרתיעה את אויביו. כאשר נוצר שינוי גופני כתוצאה מתרגול כזה או אחר של צ'י גונג המתאמן העוסק בצ'י גונג מסוג זה לוקח בחשבון את התוצאה הסופית על יתרונותיה וחסרונותיה כאחד. שינויים גופניים אלו הם לעיתים אינם ברי שינוי, אך הלוחמים שמחים ומתגאים בעדות זו. למשל : אוזני הכרוב של לוחמי ההאבקות, ראש הברזל של לוחמי הקונג פו, הברכיים הנפוחות וגב כף הרגל של הסמוראים שיושבים על ברכיהם במשך שנים רבות עד כדי עיוות ועוד צורות רבות ואחרות. אפילו כיום ניתן לראות את ההבדל האדיר בידיו של שחקן הטניס בין היד החובטת ליד המגישה.