דף הבית יצירת קשר
 
 
 
המילה זן או שן היא קיצור של המילה שן נא (Chan Na )המתורגמת מהמילה דייהנא (Dhyana (בסנסקריט שהיא אחת מ-8 ענפי היוגה ומשמעותה מדיטציה

צ'אן -זן מדיטציה המילה זן או שן היא קיצור של המילה שן נא (Chan Na )המתורגמת מהמילה דייהנא (Dhyana (בסנסקריט שהיא אחת מ-8 ענפי היוגה ומשמעותה מדיטציה. האגדה מספרת שדאמו יצר את תרגילי הקונג פו והצ'י קונג כדי שהנזירים יוכלו לבצע מדיטציה לאורך זמן מבלי להתעייף. עם זאת, ביצוע קונג פו יכול לשמש כמדיטציה בעצמו וזהו הפרדוקס של הזן. מאסטר איל אופיר מבצע צ'אן זן מדיטציה בכרתים אז מהי מדיטציה ?? במערב אנו נוטים לחשוב שזהו תרגול שמוקדש להתבוננות רוחניות, אך הזן מפשט את המונח. מדיטציה משמעתה פשוט לחוות את הרגע באופן מלא, אך זה לא כ"כ קל, כי המוח תמיד מעבד תחושות ע"י החושים. לכולנו יש דיאלוג פנימי מתמיד, תפיסות והסחות דעת המונעים מודעות מושלמת לרגע הנתון. כדי לחוות רגע באופן מלא עלינו להיפטר מהכל ולהישאר בצורה זו. לכן לעשות כלום ולבצע קונג פו (כלומר הכל) יכול להיחשב למדיטציה. למי שמבצע זן בודהיזם מדיטציה יכולה להיות כל דבר בתנאי שאתה חווה את הרגע הנתון במלואו. אפשר לראות בכך סתירה, אך למעשה זה אותו דבר. ביצוע מדיטציה ביצוע מדיטציה היא חלק קבוע בשאולין, ועליך רק לשבת ולא לעשות דבר. יש כמה כללים שעליך לציית להם : ישיבה ראשונה : הצלבת רגליים כהכנה (ישיבה מזרחית) או ישיבת לוטוס לגמישים בינינו, אבל גם ישיבה על כיסא ברגליים שלובות אפשרית. לנזירי זן בודהיזם היפניים יש כריות מיוחדות למדיטציה : המרובעות נקראות זאבוטן (zabutan (והעגולות זאפו zafu) (, אבל לסינים אין תמיד תנאים והם יושבים במדיטציה בכל מקום. אם אתה מתחיל במדיטציה כדאי להצטייד בכרית, כי לשבת לאורך זמן יכול להיות מעייף. אם זה אפשרי, נסו למצוא מקום שקט עם אויר נקי כדי לתרגל בו מדיטציה ללא הפרעות. מקמו את הקודקוד בצורה ישרה עם קצה האגן שלכם כך שחוט השדרה יהיה זקוף. אם אתם גברים, מקמו את אצבעות יד שמאל על כף יד ימין. אם אתם נשים, אותו הדבר רק הפוך. בכל מקרה, האגודלים צריכים לגעת זה בזה בעדינות ואילו שאר האצבעות יונחו מעל הטבור. כל הגוף צריך לפנות קדימה, העיניים מביטות באף והאף מביט לכיוון הלב. שימו לב לנשימה בכל נשיפה ושאיפה של אויר ואם עוברת בראשכם מחשבה כלשהי אל תחסמו אותה אלא תנו לה לעבור כמו ענן חולף. מדיטציה וצ'י קונג אלו שמתאמנים בשאולין קונג פו מוסיפים לכך בד"כ אימוני צ'י קונג, בעיקר בדואג'ינג Baduajing) (, יי גין גינג (Yi Jin Jing ) או קי קואה גינג (Xi Xue Jing) .הצ'י גונג הרך בין אם הוא סטטי או דינאמי מאפשר למתאמן לשקוע במדיטציה והתבוננות פנימה במהך התרגול הצ'י גונגהרח מתבצע באיטיות גדולה במיוחד באופן יחסי לקונג פו המהיר והעוצמתי של שאולין וכך הקשר בין המדיטלה וה'צ'י גונג קשורים אחד לשני באון ישיר בתחושה הפנימית וה-mindset שבתרגול. משך המדיטציה משתנה ממספר דקות למספר שעות. כמה מן הנזירים הגיעו לדרגות מדיטציה גבוהות, למשל : ביפן יש תרגול בשם "הריגת נזיר" ובו מבצעים הנזירים מדיטציה במשך שבוע רצוף ללא הפסקות לאכילה או שינה. כמה מהנזירים אף הגיעו לדרגה שבה אין להם צורך לישון יותר, כמה מהם מתים בישיבה במהלך המדיטציה. עבור רוב האנשים, מדיטציה לפרקי זמן קצרים מספיקה בהחלט, במיוחד למתחילים שבינינו. תרגול יומיומי מומלץ למשך 15-30 דקות. ההשפעה של המדיטציה כמעט ולא מורגשת בתחילה, אך לאורך זמן היא משתלמת ואולי תגרום לכם להגיע להארה.'hhעיקר בדואג'ינג ונג פו מוסיפים לכך בדותה ר האצבעות יונחו מעל הטבור.