דף הבית יצירת קשר
 
 
 
ההיסטוריה של שאולין קונג פו החלה לפני מאות שנים, עוד לפני שמנזר שאולין הוקם.כשבוחנים את ההיסטוריה של סין ניתן למצוא עדויות לאמנויות לחימה סיניות עוד בזמן שושלת צו (1122-255 לפנה"ס). בספרים מאותה תקופה ישנם תיאורים של התאבקויות, סיוף ושימוש בקשת ע"י אצילים. ההתאבקויות לא היו מתוחכמות והיריבים היו נוגחים זה בזה.בתקופת הסתיו והאביב (722-481 לפנה"ס)

ההיסטוריה של שאולין כתב וערך דני חיון ההיסטוריה של שאולין קונג פו החלה לפני מאות שנים, עוד לפני שמנזר שאולין הוקם.כשבוחנים את ההיסטוריה של סין ניתן למצוא עדויות לאמנויות לחימה סיניות עוד בזמן שושלת צו (1122-255 לפנה"ס).בספרים מאותה תקופה ישנם תיאורים של התאבקויות, סיוף ושימוש בקשת ע"י אצילים. ההתאבקויות לא היו מתוחכמות והיריבים היו נוגחים זה בזה.בתקופת הסתיו והאביב (722-481 לפנה"ס) אצילים למדו את שש המיומנויות הבאות : התנהגות, מוזיקה, שימוש בקשת, כתיבה, חשבון ונהיגה במרכבה. באותה תקופה הלוחמים השתמשו במרכבות במקום בחיל רגלים וירו חצים זה על זה. הצד שהובס באותם זמנים לא נלקח בשבי אלא הואכל בגרגרים.בתקופת המדינות הלוחמות (403-221 לפנה"ס) הדברים השתנו כי מלאכת הלחימה עברה מהאצילים לאנשי צבא והמלחמה הייתה ענין של חיים או מוות. באותה תקופה הלוחמים היו צריכים להיות חזקים פיזית כי היה עליהם ללבוש 3 שכבות של שריון, לשאת קשת במשקל 80 ק"ג,50 חיצים, חנית, חרב ומזון ל-3 ימים. בשושלת האן המאוחרת (25-250 לספירה)המנתח הנודע הוא טו המציא שורה של תרגילים המבוססים על תנועתן של 5 חיות : נמר, איל, קוף, ציפור ודב. באותם ימים הגיעו נזירים בודהיסטים מהודו ונשאו עימם ידע של רפואה וכושר המבוסס על היגיינה ועל המסורת ההודית העתיקה . זה היה הבסיס לשיטות הראשונות של שאולין קונג פו.הקיסר שיאו וון משושלת ווי הצפונית (386-453 לספירה) בנה את מנזר שאולין ב-495 לספירה כשקבע את בירתו בלויאנג .הקיסר היה בודהיסטי וציווה לבנות מנזר בצלע הצפונית של הרי שאושי לכבוד הנזיר ההודי באטו , שהקדיש את עצמו להפצת הבודהיזם בלויאנג ולתרגום הטקסטים ההודים מסנקסריט לסינית . המנזר הוקם 13 ק"מ מהעיר דנגפנג שבמחוז הונאן והוא ממוקם למרגלות פיסגת וורו שמסביבו רכסי הרים שמשמשים כהגנה טבעית. כשדא-מו הגיע למנזר שאולין הוא התבודד במערה קטנה מעל למנזר במשך 9 שנים ועסק כל העת במדיטציה. לפי סברה אחת, הוא הוטרד מכך שהנזירים אינם יכולים להישאר ערים בזמן המדיטציה וכדי לעזור להם וכדי לפתח את כוחם וכושרם הוא פיתח סדרה של תנועות הכוללות מתיחות ועמידות וכן תנוחות מדיטציה שונות ששאבו השראה משיטות יוגה עתיקות. לפי סברה אחרת, התנועות שימשו את דא-מו כדי להפיג את תשישותו במשך תקופה זו . כך או כך, תנועות הלחימה של דא-מו מהוות את הבסיס לקונג-פו של שאולין ואת הבסיס לזן הסיני. בשנת 574 לספירה הקיסר זו וו הרס את כל המבנים הבודהיסטים, ומנזר שאולין ביניהם. מספר שנים אח"כ הקיסר זו גינג קרא למנזר שאולין בשם "מקדש זיהו" וציווה על שיקומו הפיזי והרוחני. הוא הרשה ל-120 נזירים להתגורר ולחיות במקום. בתקופת שושלת סוי מנזרים בודהיסטים זכו להגנה והמנזר קיבל 100 דונם של אדמה. בדרך זו המנזר שמר על כוחו הכלכלי, אך בסוף תקופת טא יה (605-617 לספירה) במהלך התקוממות ניסו גנבים לשרוף את הפגודה שהכילה את אפרו של דא-מו (בודידהראמה). כשהפגודה לא עלתה באש הבינו כולם את גדולתו הרוחנית של דא-מו.תהילתו של מנזר שאולין החלה בזמן שושלת טאנג (618-907 לספירה) כשהנסיך לי שי-מין ניצח את אויבו וואנג צי-צונג בעזרתם של 13 נזירים ממנזר שאולין. כהוקרה העניק הקיסר למנזר כסף לבניית פגודות ואולמות וכן 100 דונם של אדמה, מכונת דיש שמופעלת ע"י מים ו-100 גלימות. כמו כן המנזר קיבל אישור לאמן 500 נזירים לוחמים כדי שיעזרו בשמירה על המדינה, ולמעשה שימשו הנזירים כצבאו של הקיסר.הקיסר והקיסרית ביקרו בשאולין לעיתים קרובות וראו במנזר נכס בודהיסטי. באותם ימים למנזר היו שטחי אדמה ופולחן רבים, חדרי לימוד ו-2000 נזירים. נזיר בשם טא צונ-שאן בנה לפני כאלף שנים מנזר שאולין נוסף במחוז פוקיאן (בערך ב-650 לספירה). מנזר זה היה יותר גדול מהמנזר המקורי ואף שימש כמנזר הראשי כאשר מנזר שאולין במחוז הונאן נחרב.מנזר שלישי צורף בערך בשנת 800 לספירה. זה הוא מנזר נמר וואטאנג שממוקם ליד מנצוריה וחצי האי הקוריאני. במקום זה היו מלחמות תכופות והנזירים שם היו מאומנים מאוד באמנות הלחימה ובשימוש יעיל בכלי נשק שונים.בתקופת הרדיפה הגדולה של מנזרים בודהיסטים (845-6 לספירה) נהרסו כ-4600 מנזרים גדולים וכ-40,000 מנזרים קטנים. גם מנזר שאולין חרב.מייסד שושלת סונג, סונג טאי גו (960-1127 לספירה) למד את שיטות הקונג פו של שאולין והמציא את "סגנון האגרוף הארוך". באותה תקופה התפתח זרם בבודהיזם שהושפע עמוקות מהזן – קונפוציזם, ע"ש קונפוציוס. התפתחות זו הביאה לעלייה נוספת בקרנו של מנזר שאולין, כי הוא היה היסוד לזן הסיני. בספריית המנזר היו אז 9500 כתבים בודהיסטים והוא נחשב למנזר הטוב בעולם.במהלך שושלת נאן סונג (1129-1229 לספירה) הגנרל המפורסם יאו פיי, שהיה מומחה בשימוש בחנית, המציא טכניקה לחימה המבוססת על תנועת החנית. טכניקה זו נקראת "יאן שאן שו" וממנה פותחה השיטה הידועה בתור "שיטת ציפורני הנשר". מאוחר יותר פותח ענף נוסף – יינג צואן – אגרופו של הנשר.בין השנים 1522-1566 נזיר בודהיסטי בשם צוא יוהאן שהיה מומחה בשימוש בחרב ובקרבות פנים אל פנים, ערך את כל הידע שלו בשאולין קונג פו דרך 72 הסגנונות שהוא יצר.הנזירים בשאולין שיכללו את 72 הסגנונות ויצרו 170 פעולות, שחולקו לסגנונות או צורותשל חיות : דרקון, נמר, טיגריס, נחש ועגור לבן.המנזר ה-4 : מנזר הו מיי שאן (ההרים הלבנים הגדולים) הוא המנזר ה-4 שצורף לשאולין בערך ב-1500 לספירה. המנזר שוכן באזור בלתי נגיש במחוז סצואן, ומומחיותיו בנזירים המרפאים שלו. מנזר זה היה בקשר הדוק עם מנזר העגור בטיבט, שהיה המנזר הידוע ביותר בתחום הריפוי המערבי והמזרחי במשך 400 שנה.במהלך שלטונו של גיאגינג משושלת מינג לחמו נזירי שאולין ביפנים והכניעו אותם. כתמורה הם זכו לפטור ממיסים ולבנייה של אולם אלף הבודהות , אך כשנזירים ממנזר פוקיאן באו לעזרתו של הקיסר קאנג שי (1662-1723 לספירה) האשימו נציגי הקיסר את הנזירים בניסיון הפיכה כנגד הקיסר.המנזר הוצת ורק 5 נזירים שרדו. באותה תקופה הקונג פו של שאולין היה מחוץ לחוק והמאסטרים נאלצו לבחור בין האמנות לבין הגירה למקום אחר. רבים מהם ירדו למחתרת ושמרו על הקונג פו בסוד. רק במאה ה-16 המנזרים נפתחו מחדש והורשו לקיים פולחן דתי, אך כל למידה של קונג פו או אמנות לחימה אחרת נאסרה לחלוטין. ב-1735 הקיסר יונגזנג הגיע באופן אישי לשאולין כדי לפקח על הבנייה מחדש של השערים ושל אולם אלף הבודהות. ב-1750 הגיע גם הקיסר קיאנלונג לשאולין שהה שם מספר לילות, הקים שם אנדרטה ואף כתב שיר על חוויותיו משאולין. באותם שנים נבנה מנזר שאולין חמישי ליד מנזר פוקיאן באזור שנחאי. מנזר זה, מנזר הנחש, אימן לוחמים רבים ויצר סגנונות לחימה דרומיים רבים.ב1900 לספירה ניסו לוחמי הקונג פו של שאולין לדחוק את שושלת צינג ולהחזיר לשלטון את שושלת מינג. אולם, לוחמי המנצו היו מצוידים בנשקים והביסו את לוחמי הקונג פו. ההפיכה לא הצליחה.ב-1927 נשרף המנזר בפעם השלישית ושוב נאסרה למידה של אמנות לחימה כלשהי. במהלך מהפכת התרבות בסין נאסר האימון באמנויות לחימה ומי שנתפס נשלח ל"חינוך מחדש" או לכלא. חלק מהנזירים ברחו מהמנזרים וחלק נשלחו למחנות עבודה ולכלא. לאחר מהפכת התרבות חזרו למנזר אחדים מהנזירים והחלו בבנייה מחדש של המנזר ובשיקומו. הממשלה הסינית המרכזית ראתה במנזר שאולין את המנזר הבודהיסטי החשוב ביותר ואף גייסה תרומות לצורך שיקומם של המבנים במנזר. בשנות ה-80' לאחר סרטים רבים, במיוחד הסרט "מנזר שאולין" בכיכובו של גט לי, הבין מושל הונאן שמנזר שאולין יכול להוות בסיס משיכה תיירותי וכספי ולכן פתח מחדש את המנזר. כיום נמצאים בשאולין בתי ספר רבים, חלקם מלמדים וו-צו מודרני (פירוש מילולי : אמנות לחימה ). למעשה זהו פיתוח של קונג פו שנולד בהשראת הממשל הקומוניסטי, ששינה תנועות רבות של הקונג פו לצרכים אמנותיים ותחרותיים. בתי ספר אחרים משלבים לימודי קונג פו עם מדיטציה. כיום רוב התלמידים בשאולין לומדים בבתי הספר השונים (המודרניים) ומעטים לומדים במנזר עצמו את האמנות העתיקה של הקונג פו .